سوغات، صنایع دستی و گردشگری کشکوئیه

مقدمه ای برسوغات،صنایع دستی و گردشگری شهر کشکوئیه در این مجال به مطالعه موقعیت جغرافیـایی،سوغات،صنایع دستی،بازی و سرگرمی های بومی محلی،بناهای تاریخی به صورت خلاصه خواهیم پرداخت.کشکوئیـه در منطقه گرم و خشک فلات مرکزی به نقل از استاد باستانی پاریزی کشکو ظاهرا مخفف کوشک (قصر یا ویلا)که در شش فرسنگی و شمال باختری شهرستان رفسنجان واقع شده است. مرکز بخش کشکوئیه مساحت آن حدودا 600 هکتار بر آورد شده و فاصله این شهر تا مرکز رفسنجان 45 کیلومتر است.دین ساکنان این شهر و مذهب اکثریت آنها شیعه است کشاورزی کشکوئیه متکی به سیستم تک محصولی یه تک کشتی است که کل سطح زیر کشت محصولات کشاورزی 25315 هکتار است که حدودا 95 در صد از سطح فوق اختصاص به پسته دارد. جمعیت کشکوئیه بر اساس سر شماری سازمان مدریت برنامه ریزی استان کرمان سال 1381 جمعیت شهر 5981نفر وجمعیت روستایی 16375 نفر و کل جمعیت بخش کشکوئیه 22343نفر برآورد شده است. شهر کشکوئیه با سرمایه نیروی انسانی فرهیخته،نویسنده،اهالی فرهنگ،هنر و رسانه با قدمتی دیرینه و مردمانی اصیل، نجیب و صبور پشتوانه ای هستند بارزش برای هویت فرهنگی و رویداد هی هنری و تاریخی و تا به امروز همین سرمایه های نیروی انسانی در شاخه های گوناگون هنرهای دستی که سالیان دراز در بین مردم رواج داشته است فعالیت میکردند که از آن جمله می توان به گلیم بافی، جاجیم بافی،قالی بافی،پته دوزی که هم اکنون نیز در کشکوئیه و در برخی از روستا های کشکوئیه رایج است. با این حال در حال حاضر نیز بیشتر هنر دستی مردم این شهر قالی بافی است غیر از قالی بافی هنر های دیگری نیز در بین مردم علی الخصوص قشر جوان این شهر رایج است عبارتند از:چرم دوزی ،خیاطی،مس برجسته و غیره نام برد. بازی یکی ازگونه های گذران اوقات فراغت است که بخشی ازفرهنگ معنوی یک ملت را تشکیل می دهد و درتمام فرهنگها نیز از گذشته تاکنون به شکلهای گوناگون وجود داشته است ورزشها و بازیهای بومی مانند موسیقی و رقصهای محلی صفت ها و نشانه های هویت فرهنگی یک قوم وملل هستند از جمله سرگرمی و بازی های محلی این خطه می توان به پل چفت بازی و کوشیر اشاره کرد و در زمینه موسیقی نیز مردم به موسیقی محلی گرایش دارند.کشور ما هم با توجه به اقوام مختلفی که دارد، در غذا از فرهنگ و پیشینه‌ای قوی برخوردار است و در هر نقطه از ایران میتوانیم غذاهای خوشمزه و خاص و فوق العاده پیدا کنیم.تماشای جاذبه ­های شهرهای مختلف تنها هدف سفر نیست، بلکه با چشیدن غذاهای سنتی و بومی هر منطقه می­توانیم بیشتر با خلق و خوی مردم محلی آشنا بشویم دربخش کشکوئیه به لحاظ خوراکی های سنتی منطقه نیز می توان به نان کرنو و بزقرمه اشاره کرد.

صنعت گردشگری یکی از پدیده های مهم و به عنوان یکی از منابع مهم اقتصادی و عاملی موثر در توسعه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جوامع انسانی محسوب می گردد. این صنعت ضمن درآمدزایی و ایجاد کارآفرینی بسیار گسترده موجب نزدیکتر شدن ملل، اقوام و فرهنگ ها به یکدیگر شده است. امروزه گردشگری به عنوان یک رویکرد مهم می تواند با برنامه ریزی اصولی و شناسایی مزیت ها و محدودیت ها، نقش موثری در توسعه و تنوع بخشی به اقتصاد بر عهده داشته باشد. بسیاری از کشورها به صورت فزاینده ای به این حقیقت پی برده اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج دهند و درصدد یافتن راه های تازه ای برآیند، توسعه صنعت توریسم ، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون میزان بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه است، از اهمیت فراوانی برخوردار است. صنعت گردشگری از لحاظ اقتصادی فرایندهای گوناگونی را ایجاد می کند که اثرات آن در تولید ناخالص ملی،کارآفرینی،بکارگیری منابع انسانی و بکارگیری بخشهای مختلف اقتصادی نمایان است. بنابراین می توان گفت که صنعت جهانگردی عاملی مهم در جهت توسعه اقتصادی جوامع بوده و می تواند با ایجاد نوعی کارآفرینی مزایای اقتصادی زیادی برای همه کشورها داشته باشد.اصنعت گردشگري با توجه به ابعاد فراگير اقتصادي، فرهنگي، سياسي، … به يکي از مهمترين صنايع مفيد و پر سود دنياي امروز تبديل شده است و در اين ميان کشورهاي برخوردار از جاذبه هاي غني توريستي و اکو توريستي با برنامه ريزي هاي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت مصمم به گسترش توريسم در ابعاد داخلي و خارجي مي باشند.صنعت گردشگری در ایران دارای ظرفیت بالایی برای رشد و توسعه می باشد . گردشگری در ایران توانسته است رتبه دهم را در جاذبه های باستانی و تاریخی کسب کند.همچنین کشور ایران دارای رتبه پنجم در جادبه های طبیعی جهان می باشد. جاذبه های دیدنی شهر کشکوئیه 1_ کاروان سرا 2_ آب انبار 3_حمام 4_ خانه عذرا خانم مرعشی

کاروانسرا ساخت کاروانسراها با توجه به اوضاع اجتماعی، اقتصادی و مذهبی از روزگاران قدیم در ایران مورد توجه خاص بوده است. به طور کلی کاروانسراها به دو گروه برون‌شهری و درون‌شهری تقسیم می‌شوند. کاروانسرای درون‌شهری یکی از عناصر ساختاری شهر اسلامی است. احداث کاروانسراها فقط ویژه خارج از شهر نبوده، بلکه در داخل شهر نیز برای اقامت مسافران و تجار کاروانسراهایی احداث شده است، البته اکثر کاروانسراهای کنار بازار جنبه‌ی تجاری پیدا می‌کرده و تجار هر صنفی در کاروانسراهای مجاور یا داخل بازار فعالیت می‌کردند. در دوره‌ی اخیر معمولاً به کاروانسراهای درون‌شهری سرا گفته می‌شود. کاروانسرای کشکوئیه بدستور شاه عباس صفوی در مسیر جاده ابریشم از 999کاروانسرا ساخته شده است که می توان قدمت آن را به حدودا چهارصد سال قبل تخمین زده و محوطه داخلی این مجموعه دارای ایوان ها و اطاق ها و فضا های سر پوشیده و سر باز می باشد ومتاسفانه امروزه در باغات پسته قرار گرفته است مساحت تا مرکز شهرستان و استان: 40کیلوتر تا مرکز شهر و 140کیلومتر تا مرکز استان

حمام دقیمی حمام یکی از این بنا های ارزشمند تاریخی است که با جنبه های گوناگون اززندگی اقشار مختلف جامعه در آمیخته، متاثر از فرهنگ مردم اثر گذار بر آن بوده اسنت. حمام سنتی در برگیرنده جنبه ها و کارکرد های متنوعی بوده که شکل دهنده هویت آن بوده اند.کارکرد هایی که شامل فعالیت های فردی چون شست و شو و نظافت بوده است اما بخش عمده ای از آن رانیز فعالیت های مفرح وسرگرم کننده اجتماعی همچون گپ زدن، استراحت و صرف نوشیدنی چای و استعمال قلیاندر کنار دوستان و شادی دسته جمعی و لذت از موسیقی در مراسم های سنتی را در بر می گرفته است. بهرگیری از این بخش از میراث ارزشمند بنا می نوانت علاوه بر حفظ این فرهنگ و سنت ها ، ما را در جهت دستیابی به این احیای مناسب و متناسب یاری دهد.

آب انبار Cistern آب‌انبار یا برکه، حوض یا استخر سرپوشیده‌ای است که برای ذخیره آب معمولاً در زیرزمین ساخته می‌شود. در مناطق کم‌آب و کویری آب‌انبار را از آب باران یا جویبارهای فصلی پر می‌کنند. همان‌گونه که از نام آب‌انبار مشخص است، این سازه به منظور ذخیره آب در فصول پرآب و استفاده از آن در بقیه ایام سال ساخته می‌شود. به دلیل خشکی آب و هوای بخش عمده‌ای از کشور ایران و عدم ریزش باران کافی در بیش از شش ماه از سال در اکثر نقاط و در نتیجه فصلی بودن آب رودخانه‌ها و عدم دسترسی به آب، از دیرباز تمهیدات گوناگونی جهت تأمین آب شیرین در فصول خشک سال اندیشیده می‌شده‌است. احداث بند، قنات و آب‌انبار از این جمله‌اند.در سراسر راه‌های کویری ایران، آب‌انبارها قابل مشاهده‌اند برخی از آن‌ها که در شهرهای خشک و کم‌آب ساخته شده، اثری بسیار زیبا و از نگاه معماری شایان توجه است. آب‌انبارها در گذشته به منظور ذخیرهٔ آب شرب و غیرشرب در فصول خشک و کم‌باران مورد استفاده قرار گرفته‌است. واقع در محله‌ها، کاروانسراها، روستاها و به صورت تک بنا در مسیر راه‌های کاروانی.

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.

دیدگاهتان را بنویسید